13:46 Інтегровано-бінарні уроки-проекти | |
Інтегровано-бінарні уроки-проекти
(методичні рекомендації з досвіду роботи) ![]() (Слайд 1) Тема нашого досвіду роботи «Інтегровано-бінарні уроки-проекти».
Узагальнений матеріал з даного питання був надрукований у № 14 2012 року
журналу «Інформатика» видавництва «Шкільний світ» Розпочати хотілося б зі слів Крейга Баррета, голови ради деректорів
корпорації Інтел: «Нам необхідно дати учням те, що їм
потрібно для успіху у майбутньому. Нам необхідно дати те саме і вчителям для
того, щоб вони могли стати лідерами у реформуванні освіти. Технології надають
можливість поділитися своїми успіхами зі світом, іншим дізнатися про їх
досягнення. Але технології лише засіб, інструмент. Саме вчителі в змозі змінити
освіту в світі на краще». Учитель завжди дбає про те, щоб зацікавити учнів предметом, кинути в їхні
душі зерна самостійного мислення. Він віддає свої думки, знання, захоплення,
проте не в порожнечу. «Перед вчителем велика, жива, всотуючи сила, налаштована на сприйняття
серця, мозково-нервові сплетіння – той живий грунт,
куди падають ці «зерна»»,- писала Марієтта Шагінян. Тому завдання вчителя й полягає передусім у тому, щоб максимально
активізувати внутрішні ресурси своїх вихованців. А для цього йому потрібно
знайти такі підходи, форми й способи організації НВП, які апелювали б до
власного досвіду учня, активізували б його емоційну, інтелектуально-вольову,моральні
сфери, підключали б до процесу пізнання. І тоді учень не просто відсиджуватиме
урок, а відчуватиме свою власну причетність до всього, що відбувається на
ньому, і навчальний матеріал захоплюватиме, зацікавлюватиме! Зрештою, діти знайдуть у вас цікаве
і полюблять як людину і педагога! Одним із питань у роботі творчих учителів стала проблема застосування на
практиці нетрадиційних, нестандартних уроків. Методика пропонує безліч інтерактивних форм(типів): інтернет - уроки,
бінарні уроки, інтегровані уроки, урок –
психологічне дослідження, урок – роздум, урок – пошук, урок компаративного
аналізу, урок – проект, урок-екскурсія, уроки –спектаклі, свята, уроки-інтерв’ю,
есе… Справа за вчителем: обирати, експериментувати залежно від досвіду, бажання, можливостей та вмінь. Наша творча група у складі: Ковш С.Є. – учитель інформатики та інформаційних технологій,
Темрякович Н.Б. - психолог, Рудакова С.М. – учитель
світової літератури,- вистраждала і перевірила на практиці одну з найцікавіших
нестандартних форм роботи: інтегровано-бінарні уроки-проекти із використанням психологічних прийомів. Слова філософа Джебрана «Позбавте мене від
мудрості, яка не знає сліз, від філософії, яка не знає сміху, від величі, яка
не схиляє голову перед дітьми»,- є гаслом нашої спільної роботи. Педагогічне кредо творчої групи має дві складові, адже ми співпрацюємо і з
учнями, і з учителями: 1.
«Справжній
учитель той, який і сам робить так, як навчає». Вчимо дітей доброзичливо,
цікаво, систематично, вимогливо, пам’ятаючи, що діти бачать в нас взірець для
наслідування. 2. «Працювати
в педагогічному колективі – значить вести людей до успіху». Справедливі та
вимогливі в перше чергу до себе (від слів до справи); до колег (професіоналізм,
повага); до учнів (любити всіх дітей як своїх). Гіпотеза нашої роботи: якщо під час вивчення програмового матеріалу учні
навчаться інтегрувати знання, розширять досвід, то це забезпечить їм можливість
краще адаптуватися в сучасних умовах складного інформаційного світу. Інтегровано-бінарні уроки-проекти - це наша авторська назва. У методичній
літературі тип уроку у такій трактовці не зустрічається. Є окремі визначення
бінарного, інтегрованого уроку, уроку за проектною технологією. Тож перш ніж
говорити про особливості наших авторських уроків, хочу звернути увагу на
складові граней цього уроку. Інтегрований урок – об’єднує блоки знань із різних навчальних предметів,
тем навколо однієї проблеми з метою інформаційного та емоційного збагачення
сприймання, мислення, почуттів учня, що дає змогу пізнавати певне явище
різнобічно, досягати цілісності знань. Бінарний урок – нестандартна форма навчання з реалізації мідпредметних зв’язків. Це креативність двох педагогів, яка
переростає у творчий процес учнів та формує в останніх креативну
компетентність. Єдина спільна риса бінарного та інтегрованого уроку – це те, що вони
побудовані на тісних міжпредметних зв’язках.
Відмінним є те, що інтегрований урок проводить один учитель зі свого предмету,
подає лише одну тему, а інший учитель запрошений як помічник для більш
ґрунтовного висвітлення інформації, яка стосується цієї теми прямо чи
опосередковано, але з іншого предмету. Бінарний урок передбачає : -
збіг
двох тем у програмах різних шкільних предметів, наявність певного зв’язку між
ними; -ведуть
такий урок два вчителі різних предметів, причому обидва є головними,
рівноправними на уроці; - обсяг
матеріалу, поданий ними, може бути різним, але теми згідно програми розкриті
повністю. Від інтегрованих та бінарних уроків необхідно відрізняти короткі принагідні
вкраплення в урок відомостей з інших предметів. У такому разі йдеться про міжпредметні зв’язки, застосування яких сприяє глибшому
сприйманню й осмисленню матеріалу, розвитку ерудиції школярів. - наявність
соціально-значущого завдання; - планування
дій щодо розв’язання проблеми; - пошук
інформації, яка потім буде оброблена й осмислена; -
створення
продукту, що являє собою результат цієї діяльності; -
презентація
продукту. Інтегровано-бінарний урок-проект – це нестандартна форма навчання, яка
переростає в творчий процес учнів та вчителів. Для неї характерний особливий
вид інтелектуальної діяльності, рисами якої є самостійний пошук необхідної інформації,
її творче перетворення в матеріалізований продукт, що об’єднує блоки знань з
різних навчальних предметів та тем навколо однієї проблеми і дає змогу досягти
цілісності знань. Мета інтегровано-бінарних уроків-проектів: -творчо
співпрацюючи, інтегрувати знання з різних предметів; -розширити
межі творчої діяльності, як власної, так і учнів; -
заохотити
учнів до самостійної дослідницької діяльності під час розв’язання
практично-пошукових завдань; -
формувати
ключові життєві компетенції учнів та навички ХХІ століття; -розвивати вміння учнів застосовувати отримані знання у
нестандартних умовах; - покращувати
ефективність використання комп’ютерів на уроках; -досліджувати
проблеми, аналізувати і синтезувати матеріал за допомогою комп’ютерних
технологій; - відстежити
вплив використання інформаційних технологій, проектної діяльності на успішність
та психологічний розвиток учнів. Нам співзвучні слова Гете: «Учень – це не чаша, яку треба наповнити, а
факел, який потрібно запалити» - тому на інтегровано-бінарних уроках-проектах
ми та учні – рівноправні творці і у кожного є певне завдання та роль. Учитель літератури чітко формулює мету та завдання кожного проекту для
окремих груп, визначає час виконання і порядок захисту творчих робіт. Учитель
інформатики вчить ремісництву: малювати, створювати презентації, графіки,
діаграми, статистичні таблиці, роботі з текстами, мультимедійними програмами. Психолог
здійснює психологічний супровід уроку: допомагає збалансувати навантаження,
психологічну сумісність, емоційний стан учнів; проводить необхідні відстеження,
залежно від завдань уроку. Учні
здійснюють пошук інформації відповідно до отриманих завдань, досліджують її,
створюють мультимедійні проекти, виконують творчі завдання – є режисерами своїх
робіт. Інтегровано-бінарний урок-проект стимулює: -
застосування
комп’ютерних технологій для мотивації навчання, формування пізнавальної та
творчої компетентності; - успіх
кожного учня у розв’язанні порушеної проблеми; - глибоке
занурення учнів у досліджуваний матеріал; -
рівень
відповідальності кожного за результат роботи групи. На інтегровано-бінарних уроках-проектах відбувається широке застосування та
поєднаннь міжпредметних
зв’язків гуманітарних, природничих і
навіть математичних дисциплін. (Слайд 13) Ми впевнені, що переваги інтегровано-бінарних уроків-проектів суттєві: -це
нестандартна форма роботи, що посилює мотивацію учнів до навчання; -формуються
ключові життєві компетенції учнів; - спостерігається
підвищення продуктивності уроку; - підвищується
рівень використання наочності на уроці; -швидка
перевірка результатів електронних видів робіт; -розвивається
творчий потенціал учнів, їхні здібності до комунікативних дій, самооцінки,
створюються умови для творчої самостійної роботи; -
встановлюються
міжпредметні зв’язки; -відбувається
індивідуалізація та диференціація навчання; -динамічність
у створенні різних за ступенем складності схем, таблиць, унаочнення абстрактних
теоретичних понять; -
розвиваються
навички комп’ютерного оформлення матеріалу; -створюються
комфортні умови спілкування учнів з учителем, розширюється зміст роботи
вчителя: консультант, помічник, порадник, товариш, психолог… - зростає
роль учнів у пошуку й доборі необхідного матеріалу відповідно до теми і мети в
різних джерелах: текстах художнього твору, бібліотечному фонді, періодичних
виданнях, мережі Інтернету, комп’ютерних енциклопедіях, довідниках, електронних
бібліотеках… Одна з особливостей наших уроків – психологічний супровід на різних етапах
підготовки та проведення уроку, який професійно здійснює психолог школи Темрякович Н.Б.. Результати психологічних досліджень щодо інтегровано-бінарних уроків-проектів:
(Слайд 14) – Мотивація до навчальної діяльності. (Слайд 15) – Пізнавальна активність. (Слайд 16) – Продуктивність уроку. (Слайд 17) – Тест «Люшера». (Слайд 18) – Учнівська анкета. «Викладання – це мистецтво, а не ремесло – у цьому самий корінь
учительської справи… Вічно винаходити, удосконалюватися – от єдиний можливий
курс сучасного вчителя»,- Рибнікова М.О. Удосконалюючись та знаходячись у постійному пошуку ми провели такі
інтегровано-бінарні уроки-проекти: «Таємничий світ джунглів у казці Кіплінга «Мауглі».
(5 клас); (інтегрували знання із світової літератури, інформатики, зоології); «Казка вчить як на світі жить». (5 клас);
(світова, інформатика, математика); «Олимпийские игры». (7 клас); (російська мова, інформатика); «О.С.Пушкін «Пісня про віщого Олега». Літописне джерело твору. Поетичне
зображення побуту та звичаїв Київської Русі». (7 клас); (світова, інформатика,
історія, психологія); (Слайд 22) «Її величність людина!». (8клас). (світова, інформатика, психологія). «Учитель – професія цілодобова, а якщо ти не навчишся…захоплювати, мати
творчі зацікавлення…то що ж цікавого в тобі знайдуть діти?» В.М.Лізинський, учений у галузі освітніх і управлінських
технологій. | |
|
Всього коментарів: 0 | |